JOm JOin Butik INspirasihana

PENYUSUAN UMMI

Lilypie Breastfeeding tickers

ULANGTAHUN PERKAHWINAN

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

INSYIRAHKU SAYANG

Lilypie First Birthday tickers

NAJWANKU SAYANG

Lilypie Third Birthday tickers

JANGAN TINGGAL SOLAT

JANGAN TINGGAL SOLAT

JOM TUTUP AURAT

JOM TUTUP AURAT

Islamic Clock

Islamic Calendar

About Me

My Photo
INSPIRASIHANA
Ipoh, Perak, Malaysia
KAMI MENJUAL TUDUNG DAN KERONGSANG SECARA ONLLINE..DAPATKAN HANYA YANG TERBAIK DI BUTIK INSPIRASIHANA
View my complete profile

Inspirasi Wanita

Search

Loading...
Sunday, September 28, 2008

PostHeaderIcon SEMOGA RAMADHAN DATANG LAGI...SYAWAL KIAN MENJELMA...


Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh....


Selamat menyambut ketibaan Syawal tidak lama lagi..malam ni dah masuk malam ke 30 Ramadhan...kepada semua umat Islam...rebutlah peluang yang ada di bulan Ramadhan ini..tingkatkan amalan sebelum Ramadhan meninggalkan kita..Insya Allah...


Erm..sehingga semalam...hari ke 28 Ramadhan...saya masih lagi bertemu dengan orang Melayu yang tidak berpuasa...membeli makanan di kedai mamak...yang peliknya..kebanyakan mereka ini telah pun menjangkau usia antara 40-50 tahun lebih...tetapi masih lagi liat untuk berpuasa...saya tak pasti macam mana dia menjadi ketua keluarga dan membimbing keluarganya kalau diri sendiri tidak terjaga...saya berdoa agar mereka ini cepat sedar dan mendapat hidayah dari Allah....



Alhamdulillah...kita masih lagi tergolong di kalangan hambanya yang diberikan kekuatan dan keteguhan iman...erm..pejam celik..pejam celik...terasa begitu cepat Ramadhan meninggalkan kita...semoga kita diberikan peluang bertemu lagi Ramadhan yang akan datang...Insya Allah...




Syawal pula kian menjelma dalam sehari dua lagi...tahun ini saya meraikan Syawal untuk kali pertama bersama suami tercinta setelah hampir setahun bergelar isteri..Alhamdulillah...saya dapat melalui Ramadhan dengan baik dalam keadaan kandungan berusia 7 bulan 2 minggu....dapatlah juga saya memasak sendiri hidangan berbuka puasa dan sahur...rasa seronok memasak dengan air tangan sendiri...kalau beli di Bazar Ramadhan, mahal dan tak kena sangat dengan selera...tapi kalau tak sempat...boleh juga sekali sekala mencuba...



Syawal pada kali ini..sangat berlainan.....dulu sebelum jadi isteri orang.. saya dan maklah yang akan keluar shopping baju raya untuk keluarga....mak yang mengingatkan itu dan ini...tetapi berlainan pada kali ini, di mana saya dan suami perlu merancang perbelanjaan harian untuk menyediakan persiapan Syawal dan membeli ole2 untuk kedua-dua ibu bapa dan juga mertua...erm..duit raya juga perlu disediakan untuk anak-anak buah yang ramai...di samping memasak rendang dan juadah syawal sendiri...hehe...dan tahun ini juga saya akan menyambuat hari raya pertama tanpa keluaga tersayang..tentu sedihkan???



Erm...tak pe....dah jadi isteri orang..kenalah berkorban sikit....saya akan berada di rumah mertua pada malam raya dan hari raya pertama.....insya Allah raya kedua baru dapat bertemua keluarga saya pulak...hehe..(",)



Kepada semua sahabat handai dan saudara mara...SELAMAT MENYAMBUT SYAWAL YANG AKAN MENJELMA TIDAK LAMA LAGI, AMPUN DAN MAAF DI ATAS SEGALA KESILAPAN YANG DISEDARI ATAU TANPA DISEDARI.....

BERHATI-HATI DI JALAN RAYA DAN SAMBUTLAH SYAWAL DENGAN PENUH KESYUKURAN KEPADA ALLAH....(",) JEMPUTLAH DATANG KE RUMAH.....

Sunday, September 14, 2008

PostHeaderIcon PERISTIWA BULAN RAMADHAN YANG LALU...


Alhamdulillah...seluruh umat Islam telah melalui FASA PERTAMA, FASA KEDUA dan sekarang kita sedang melalui FASA KETIGA RAMADHAN ....di mana di dalamnya ada satu malam yang dinamakan Lailatul Qadar.....


Erm..adakah kita telah bersedia untuk itu???Marilah kita bersama-sama merebut peluang yang hanya sekali ini...Carilah antara malam 10 yang terakhir ini....Di dalam kesibukan kita mempersiapkan persiapan Eidulfitri...dalam pada itu juga Ramadhan makin meninggalkan kita....


Bila sebut bulan Ramadhan ni...saya masih lagi teringat peristiwa-peristiwa yang tidak dapat dilupakan pada Ramadhan-Ramadhan yang lepas...Saya masih ingat lagi, masa tu saya "chambering kat KL"...(Praktikal)..masa tu on the way dari Magistrate Court ke Industrial Court....saya melalui kedai-kedai mamak berhampiran, jam menunjukkan pukul 10.30 pagi...saya terpandangkan kelibat manusia sedang minum air teh tarik dengan roti canai...memang tak salah kalau orang yang dimaksudkan berbangsa lain, tetapi setelah saya perhatikan betul-betul, rupanya orang melayu kita....Sedih sangat rasa hati bila umat Islam sendiri tak dapat menghayati kelebihan Ramadhan dan dengan tanpa rasa malu makan dan minum di khalayak ramai...


Peristiwa kedua pulak..masa tu nak pergi keja..awal pagi lagi dalam kul 8.00 pagi.saya lalu kat depan kedai mamak gak..masa tu drive nak pegi mahkamah kat penang...saya nampak ada dua orang melayu beli lauk pauk kat kedai mamak...pas tu mamak tu bagi plastik hitam...org melayu tu pun macam takut2 je bawak makanan tu ke motor dia...erm...kenapa takut dengan manusia kalau tak takut dengan Allah??? Entahlah..rugi sangat umat Islam ni kalau tak merebut ganjaran di bulan yang mulia ini...dan saya berdoa semoga saya tak jumpa lagi oarang2 melayu yang tak berpuasa pada masa2 akan datang...sedih sangat tengok sikap mereka...
Dek kerana dua kisah yang di atas ni..saya sarankan JAKIM menguatkuasakan undang-undang dengan lebih tegas lagi dan memastikan kedai mamak juga ditutup di bulan Ramadhan yang mulia ini...Insya Allah...


Sehubungan dengan itu sahabat semua...mari kita merebut 10 malam terakhir di bulan yang mulia ini...semoga kita bertemu dengan Lailatul Qadar...di mana satu malam yang memberikan ganjaran dan pahala yang lebih baik dari 1000 malam...semoga kita tergolong di kalangan hamba2nya yang soleh, diberikan rahmat dan diterima segala amalan....dan semoga kita juga berpeluang merebut LAILATUL QADAR ini..insya Allah....DOAKAN KITA BERTEMU LAGI BULAN RAMADHAN pada tahun hadapan...insya Allah...(",)
Monday, September 1, 2008

PostHeaderIcon RAMADHAN PERTAMA SEBAGAI ISTERI



Assalamualaikum warahmatullah.......


Setelah hampir setengah bulan tidak menulis artikel. Saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman bersama pembaca dan sahabat-sahabat semua...Alhamdulillah, Allah panjangkan umur kita untuk menikmati bulan Ramadhan pada tahun ini....Ramadhan yang pernuh rahmat dan bulan keampunan untuk semua hambaNya..marilah kita berlumba-lumba merebut peluang setahun hanya sekali ini dengan penuh bersungguh-sungguh..semoga doa-doa kita termakbul dan ibadah kita diterima Allah...


Alhamdulillah...tahun ini merupakan tahun pertama saya menyambut bulan Ramadhan bersama suami setelah hampir 9 bulan bergelar isteri. Berbanding Ramadhan tahun-tahun sebelum ini, saya tidak terikat tanggungjawab sebagai isteri, jadi tahun ini di samping mengejar pahala di bulan Ramadhan, tanggungjawab saya bertambah dari hari ke hari....sebagai seorang isteri dan bakal seorang ibu.


Saya berdoa kepada Allah agar saya dapat menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dengan baik, menyediakan sahur dan berbuka dengan sempurna walau pun seharian penat berkerja, saya juga berdoa agar kandungan 7 bulan saya sentiasa sihat di bulan Ramadhan ini agar saya dapat menjalani ibadah puasa dengan baik.Insya Allah...



Berbanding hari-hari biasa, saya selalu rasa lapar kalau tak makan, tapi Alhamdulillah, saya rasa ibu-ibu di luar sana juga mempunyai pengalaman yang sama iaitu tidak merasa lapar di bulan Ramadhan walau pun sedang mengandung, sungguh saya mengagungkan rahmat Ilahi, hanya dengan niat kita berpuasa dan menjalani ibadah puasa dengan baik, insya Allah, puasa langsung tidak memudharatkan kita, malah memberikan kesihatan yang baik kepada kita semua....


Erm..kalau masa bujang dulu, mak saya yang bangun paling awal menyediakan sahur dan saya bangun untuk membantu serba sedikit, tetapi berlainan pada tahun ini, di mana saya perlu bangun seawal mungkin untuk menyediakan sahur bagi memastikan kami dapat bersahur , ada kelapangan, insya Allah dapatlah berqiyamulail.....mula-mula rasa letih, tapi Alhamdulillah, bila kita dah buat selalu, tidak mendatangkan sebarang masalah pada kita....


Seterusnya, nasihat saya kepada suami isteri di luar sana, rebutlah peluang di bulan Ramadhan ini, bantulah isteri anda di sepanjang Ramadhan ini agar susah senang dapat dirasai bersama..Insya Allah....di kesempatan ini juga saya memohon maaf kepada semua jika ada silap dan salah selama ini, semoga Ramadhan kali ini menjadi Ramadhan yang penuh makna buat kita, berlumba-lumbalah menambah amal ibadah di bulan yang mulia ini..semoga segala amalan kita diterima Allah...Insya Allah... (",)

Jom Beli Tudung Online (",)

BICARA INSPIRASIHANA

ARTIKEL-ARTIKEL INSPIRASIHANA

Kaunter Pengunjung

PENGUNJUNG INSPIRASIHANA