JOm JOin Butik INspirasihana

PENYUSUAN UMMI

Lilypie Breastfeeding tickers

ULANGTAHUN PERKAHWINAN

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

INSYIRAHKU SAYANG

Lilypie First Birthday tickers

NAJWANKU SAYANG

Lilypie Third Birthday tickers

JANGAN TINGGAL SOLAT

JANGAN TINGGAL SOLAT

JOM TUTUP AURAT

JOM TUTUP AURAT

Islamic Clock

Islamic Calendar

About Me

My Photo
INSPIRASIHANA
Ipoh, Perak, Malaysia
KAMI MENJUAL TUDUNG DAN KERONGSANG SECARA ONLLINE..DAPATKAN HANYA YANG TERBAIK DI BUTIK INSPIRASIHANA
View my complete profile

Inspirasi Wanita

Search

Loading...
Monday, September 28, 2009

PostHeaderIcon RAMAI ORANG TAK PUASA DI BULAN RAMADHAN



Fuh...blog ni dah berabuk sangat. Bila nak update je tak de masa, bila nak update je ada keje lain, bile nak update je, anak memanjatku. Hehe, jadi tersadailah blog ini seketika. Hari ini ingin cuba meluangkan sedikit masa berkongsi cerita berkenaan sikap mereka yang melanggar syariat Allah.



Alhamdulillah, kita telah berjaya melepasi Ramadhan yang berlalu dengan begitu cepatnya. Sekejap sangat rasa. Doakan semoga kita bertemu lagi Ramadhan di tahun yang kan datang. Begitu banyak rahmat dan ganjaran yang Allah berikan sepanjang bulan Ramadhan kepada kita. Begitu banyak kemapunan dan nikmat di bulan yang mulia itu telah diberikan kepada umat Nabi Muhammad S.A.W. Adakah kita berjaya merebut kesemuanya???Adakah kita telah berjaya menjejaki Lailatul Qadar???? Doakan semoga segala amalan kita diterima.


Dalam kesibukan umat Islam berpuasa, berterawikh, bertadarus Al Quran dan berqiyamulail, masih ada ramai manusia yang tidak kisah mengenai ganjaran bulan Ramadhan yang mulia itu. Masih ramai remaja lelaki perempuan yang membuat maksiat, masih ramai yang minum arak, merempit dan mengunjungi kelab malam tatkala umat Islam lain sedang merebut Lailatul Qadar dan yang paling menyakitkan hati dan dikesali betapa ramainya umat Islam yang tak berpuasa di bulan Ramadhan. Malu rasanya, sebab yang tak puasa ni dah tua bermisai, dah ada anak isteri.


Tak malukah mereka. Kalau tak makan secara terbuka pun, di rumah makan sorok-sorok di dapur. Anak yang sekolah rendah boleh puasa, mak bapak yang tua bangka pula tak berpuasa. Kalau macam nilah ibu bapa yang ada, bagaimana ingin menunjukkan contoh yang baik pada anak-anak. Bagaimana ingin melahirkan masyarakat yang berbudi pekerti mulia????


Saya sungguh sedih dan terkilan dengan sikap mereka. Suami saya pernah menceritakan kepada saya berkenaan bapa kepada pelajar suami saya yang tidak berpuasa dan tak pernah berpuasa. Anak cuma melihat sahaja. Bila ditegur, dilempang anaknya. Ish ish, manusia jenis apa la agaknya ni. Malah ada juga yang berani makan secara terbuka. Menurut cerita rakan saya yang mengajar di Pulau Pinang, ada sebuah cafe terkenal berdekatan sekolahnya yang dibuka pada siang bulan Ramadhan, dan ramai pengunjung melayu yang makan dan minum di waktu tengahari tanpa segan silu walaupun telah diadu kepada Jabatan Agama Islam. Jom kita berdoa seupaya mereka ini bertaubat, susah sangat nak berpuasa. Kanak-kanak yang tadika pun boleh berpuasa, apalah teruk sangat nafsu si tua bangka tersebut. Yang lebih pelik, bila tiba Hari Raya, golongan-golongan yang tidak berpuasa ini pula yang lebih-lebih beraya.EEEEE MALUNYAAAAA!!!



Bukan itu sahaja, senario pemuda melayu membawa keluar plastik hitam dari kedaikedai mamak, seakan menjadi budaya kepada mereka yang tidak berpuasa di Bulan Ramadhan. Oleh yang demikian, saya menyarankan kepada Jabatan Agama Islam di seluruh negara mengambil tindakan tegas kepada mereka yang tidak berpuasa, menarik lesen kedai-kedai makan melayu dan mamak yang dibuka di siang hari. Selain kedai Melayu, kedai mamak juga tidak boleh dikecualikan daripada ditutup di bulan Ramadhan.



Semoga kita dapat mengambil pengajaran di atas kisah yang dipaparkan dan jadilah ibu bapa yang terbaik, dapat mendidik anak-anak hidup dengan sunnah Rasulullah dan berpandukan Al Quran. Semoga peristiwa di atas tidak terjadi lagi bulan Ramadhan yang akan datang. Insya Allah.

Jom Beli Tudung Online (",)

BICARA INSPIRASIHANA

ARTIKEL-ARTIKEL INSPIRASIHANA

Kaunter Pengunjung

PENGUNJUNG INSPIRASIHANA