JOm JOin Butik INspirasihana

PENYUSUAN UMMI

Lilypie Breastfeeding tickers

ULANGTAHUN PERKAHWINAN

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

INSYIRAHKU SAYANG

Lilypie First Birthday tickers

NAJWANKU SAYANG

Lilypie Third Birthday tickers

JANGAN TINGGAL SOLAT

JANGAN TINGGAL SOLAT

JOM TUTUP AURAT

JOM TUTUP AURAT

Islamic Clock

Islamic Calendar

About Me

My Photo
INSPIRASIHANA
Ipoh, Perak, Malaysia
KAMI MENJUAL TUDUNG DAN KERONGSANG SECARA ONLLINE..DAPATKAN HANYA YANG TERBAIK DI BUTIK INSPIRASIHANA
View my complete profile

Inspirasi Wanita

Search

Loading...
Sunday, November 30, 2008

PostHeaderIcon Lahirnya Putera Sulung pada 24 November 2008....satu kurniaan terbesar nikmat dari Ilahi...





Alhamdulillah......pada 24 November 2008 yang lalu, tepat pukul 8.06 malam di Pusat Rawatan Islam Ar Ridhuan, Ipoh....saya telah selamat melahirkan cahaya mata pertama...seorang putera yang dinanti-nantikan selama ini....Walau pun, lebih cepat 2 minggu daripada tarikh yang dijangkakan...alhamdulillah, anak saya sihat dan montel...hehe...(",)..sekarang saya masih lagi dalam tempoh berpantang..dan hari berganti begitu cepat...saya dan anak semakin sihat.....


saya bersyukur kerana mempunyai seorang suami yang sangat prihatin di saat2 saya melahirkan anak kami...kesakitan yang dirasai saya...dapat dirasai bersama..mungkin disebabkan itu, kasih sayang kami makin bertambah...tambahan pula pada 30 November 2008 yang lalu....usia perkahwinan kami telah genap setahun.....saya telah menghadiahkan cahaya mata kami Muhammad Zakir Najwan bin Mohd Nabil Majdi sebagai hadiah yang tidak ada tolok bandingnya....saya juga tidak meminta apa2 hadiah....pengorbanan suami selama menjaga saya ketika saya berpantang...telah membuatkan hati saya cukup terharu...hari-hari basuh lampin..bukan dengan mesin...dengan tangan...sebab kain baby ni kena jaga kebersihannya betul2.....


Saya juga merasa sungguh terharu dengan layanan keluarga saya, keluarga mertua dan adik2 ipar yang sangat ringan tulang membantu saya semasa sakit berpantang....terutamanya bapa mertua, ibu mertua saya yang menjaga saya seperti anak sendiri.....k.teh dan kakak..hehe...terima kasih sangat..Insya Allah...semoga dipermudahkan semua urusan kalian kelak....(",)...begitu juga ibu bapa saya dan adik2 saya yang selalu telefon bertanya khabar.....


Melahirkan anak...banyak menginsafkan saya.....kesakitan bersalin sangat sakit...dan sukar digambarkan...sebab itu Allah menjanjikan ganjaran pahala kepada hamba2nya yang bersabar dan bersyukur.......Di saat itu...saya teringatkan ibu saya yang telah melahirkan dan menjaga saya hingga dewasa.....dan pengorbanan ibu saya.....teringat pula saya kepada anak2 sekarang yang sanggup meninggalkan ibu bapa mereka di rumah orang2 tua2.....Nau'zubillah....semoga perkara ini tidak terjadi kepada kita semua..Insya Allah.....


Selain daripada itu saya terfikirkan anak2 remaja sekarang yang nampak senang bersalin dan sanggup membuang anak di merata-rata tempat....Apalah salah anak kecil yang tidak berdosa.....Alhamdulillah...perjuangan melahirkan anak pertama telah selesai...kesakitan bersalin yang dirasai sehingga kini terasa hilang setiap kali melihat wajah comel anak kita menyusukannya......Alhamdulillah...setinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi ke atas kurniannya....Kini didikan anak pula harus diberikan keutamaan di dalam melayari dunia yang penuh ujian dan pancaroba ini......Subhanallah......Alhamdullillah...Allahu Akhbar.....
Wednesday, November 19, 2008

PostHeaderIcon KELEBIHAN WANITA DI DALAM ISLAM DAN TANGGUNGJAWAB LELAKI

LELAKI.....

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala....dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.


BERATKAN?

Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dans ekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, Manakala wanita tidak, wanita hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik.... pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.

BERATKAN??

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki..... lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.......Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu.....


WANITA ...

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin darisuaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki...




Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki. Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya?? Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadimilik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.


Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).


Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.


Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki, tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya. Supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA..



"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.

(Ali-Imran:103)



Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan.Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri,walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Renung-renungkan...Selamat Beramal ...(",)

Thursday, November 13, 2008

PostHeaderIcon BERDEBAR MENANTI CAHAYA PERMATA HATI (",)

Assalamualaikum semua....

Hari berganti hari.....erm...

hari ni kandungan saya dah masuk 36 minggu 5 hari, ini bermaksud lagi 25 hari permata hati kami akan keluar melihat alam fana yang penuh pancaroba ini...Doaku semoga anak yang bakal dilahirkan nanti berjaya berjuang di dunia yang penuh pancaroba ini berbekalkan ilmu, iman dan taqwa...insya Allah..


Debaran semakin ketara dari hari ke hari, maklumlah belum mempunyai pengalaman melahirkan anak, pelbagai cerita dan pengalaman kawan2 yang telah dikongsi bersama, namun doaku semoga saya selamat melahirkan anak ini dengan mudah...Insya Allah...


Saya rasa ibu-ibu di luar sana atau pun bakal ibu pasti merasa pengalaman yang sama, apabila kandungan telah mencecah 36 minggu lebih, debaran menjadi semakin ketara, doa dan solat tak putus2 memohon pertolongan Allah agar dimudahkan segala urusan, erm...bukan itu sahaja, tidur malam sudah tidak nyenyak lagi, betul...itulah pengalaman saya...setiap satu jam pasti terjaga...entahlah..bukannya berfikir apa pun, cuma mungkin anak dalam kandungan ni semakin aktif bergerak...hehe....tak sabar nak dilahirkan dah kot....Dan hampir setiap malam juga saya bermimpi anak dalam kandungan ini telah selamat dilahirkan dengan pelbagai cerita indah...tapi bila buka jer mata...takde lagi...ooohhh bermimpi rupanya......


Bagi sahabat2 diluar sana yang sudi berkongsi pengalaman dengan saya melahirkan anak sulung, sudilah kiranya berkongsi ilmu....debaran tetap ada.....itu yang pasti.....Semoga Allah memudahkan segala urusan...Insya Allah....sahabat2 doakan ye...(",)
Sunday, November 2, 2008

PostHeaderIcon SEKITAR MAJLIS PERKAHWINAN ADIKKU..ANGAH..(",)




Alhamdulillah...pada 25 Oktober 2008 yang lalu...Majlis perkahwinan adik saya, Firdaus telah selamat dilangsungkan dengan baik dan lancar....sambutan di sebelah adik ipar saya (Hana Ulya) berlangsung di Semanggol, Perak...dengan berkonsepkan wanra putih + cream + gold...


Manakala majlis di sebelah adik saya pula diadakan di rumah ibu bapa saya di Pulau Pinang pada 26 Oktober 2008 yang lalu dengan tema merun silver..Walau pun kedua-dua majlis berlangsung dengan sederhana...tetapi sambutannya agak meriah...almaklumlah gambar2 kahwin adik saya nampak menarik sangat dari kamera Jurufoto muda (Saupix Ahmad)...cheewahh...siap promote lagi kat sini...boleh la bagi akak komisen nanti yer saufix..hehe...


Didoakan, angah dapat mengemudikan bahtera rumahtangga dengan baik di samping membimbing isteri dan keluarga dengan penuh hikmah, iman dan taqwa....semoga terus istiqamah di lapangan dakwah...dalam menacari redhoNya....Selamat Pengantin Baru ...dan banyak2lah merujuk kepada yang lebih berpangalaman dalam2 hal rumahtangga....buat adik ipar saya...Hana Ulya....semoga menjadi isteri yang solehah dan selalulah nasihat menasihati antara satu sama lain agar sebuah rumahtangga dapat dibina dengan tulus ikhlas dan penuh kepercayaan...


PERKAHWINAN ADALAH SUATU DESTINASI YANG PANJANG DALAM MENUJU REDHONYA...INSYA ALLAH...doakan akak dan yob yang nak jadi umi dan abi ni yer....(",) Jaga diri hiasi peribadi....

Jom Beli Tudung Online (",)

BICARA INSPIRASIHANA

ARTIKEL-ARTIKEL INSPIRASIHANA

Kaunter Pengunjung

PENGUNJUNG INSPIRASIHANA