JOm JOin Butik INspirasihana

PENYUSUAN UMMI

Lilypie Breastfeeding tickers

ULANGTAHUN PERKAHWINAN

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

INSYIRAHKU SAYANG

Lilypie First Birthday tickers

NAJWANKU SAYANG

Lilypie Third Birthday tickers

JANGAN TINGGAL SOLAT

JANGAN TINGGAL SOLAT

JOM TUTUP AURAT

JOM TUTUP AURAT

Islamic Clock

Islamic Calendar

About Me

My Photo
INSPIRASIHANA
Ipoh, Perak, Malaysia
KAMI MENJUAL TUDUNG DAN KERONGSANG SECARA ONLLINE..DAPATKAN HANYA YANG TERBAIK DI BUTIK INSPIRASIHANA
View my complete profile

Inspirasi Wanita

Monday, April 26, 2010

PostHeaderIcon BERI KEUTAMAAN DAN PERLINDUNGAN KEPADA OKU



Assalamualaikum semua pengunjung Laman Inspirasiku...

Beberapa hari yang lalu saya telah mendengar satu topik yang dibincangkan di Radio IKIM semasa saya dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja. Topik yang dibincang oleh Juruhebah IKIM iaitu Ustaz Zamri Zainal Abidin dan Fairuz Haji Nordin membuatkan saya terpanggil untuk menyentuh berkenaan topik ini.


Banyak masalah dan isu yang dikupas berkenaan topik "Cakna OKU" yang telah dibincangkan di radio IKIM beberapa hari yang lalu. Kita sebagai hamba Allah yang cukup sempurna dari segi pancaindera dan akal fikiran yang baik, seharusnya memanjatkan kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana  diberi peluang untuk kita bernafas dan menghirup udara di muka bumi ini. Cuba bayangkan mereka yang lahir sebagai OKU atau menjadi OKU selepas ditimpa kemalangan...Sudah tentulah mereka mempunyai kekurangan dari segi keyakinan  diri.


Jadi kita sebagai hamba Allah yang cukup sempurna perlulah bertanggungjawab memberi keutamaan dan perlindungan kepada golongan ini. Saya ingin memetik beberpa kisah dari pendengar Radio IKIM yang menceritakan pengalaman mereka dalam membesarkan anak-anak OKU yang cukup payah dan memerlukan kecekalan yang tinggi. Tahniah kepada ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang istimewa. Peranan kita pula sebagai jiran atau masyarakat, perlulah prihatin dengan perkembangan anak-anak ini. Mereka memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada masyarakat sekeliling.


Sesetengah ibu bapa yang mempunyai anak-anak OKU ada yang tidak sabar dan tidak sanggup memelihara mereka dan ada juga dihantar ke Badan Kebajikan Masyarakat. Hati saya sungguh tersentuh dengan anak-anak OKU yang tidak bersalah ini. Lebih menyedihkan apabila ada di kalangan anak-anak OKU ini hanya dibiarkan tanpa sebarang didikan, perhatian dan kasih sayang. Ada juga yang didera dan menjadi hamba nafsu serakah bapa atau orang di sekeliling mereka yang tidak mempunyai hati perut dan belas kasihan. Oleh yang demikian, semua masyarakat diminta memberi pertolongan, bantuan, prihatin dan kasih sayang kepada mereka.


Anak-anak OKU ini tidak meminta dilahirkan sebegitu. Jangan dihina mereka. Berikan keutamaan dan perlindungan kerana mereka juga mempunyai hati dan perasaan seperti kita dan manusia lain. Cuba letakkan diri kita di dalam kedudukan mereka. Renung-renungkan, semoga kita terus menjadi hambaNya yang bertaqwa dan bersyukur. Berilah pertolongan kepada mereka yang memerlukan, insya Allah perjalanan kita dimudahkan.


0 comments:

Jom Beli Tudung Online (",)

BICARA INSPIRASIHANA

ARTIKEL-ARTIKEL INSPIRASIHANA

Kaunter Pengunjung

PENGUNJUNG INSPIRASIHANA